I helgen arrangeras spelkonventet Wiscon på Solbergaskolan. För er som inte vet – det är en plats där folk i alla åldrar träffas för att spela brädspel, figurspel, kortspel och rollspel. Zacharias Broman i TE18 har deltagit på mässan förut men då för att spela Magic. Just det här konventet ska han ställa ut ett egenutvecklat spel, som ska testas bland besökarna.

Vad är det för spel, hur funkar det?

– Det är ett tradingspel där man sätter sig ner med mellan 2-6 spelare och spelar med fysiska kort. Som en blandning mellan auktion och bluff även fast man inte auktionerar ut saker. Utan man försöker köpa saker och sätta priser rätt. Det grundar sig i att man ska få mest poäng.

Hur har konstruerandet gått till?

– Jag har byggt spelet under ett halvår nu och jag har gjort väldigt enkla prototyper på fritiden. Men det var med hjälp av min mentor Felix som jag lyckade få ihop just den här prototypen, som är en ordentlig prototyp på spelet. Så jag har inte designat spelet i skolan men jag har fått hjälp här i skolan att skriva ut prototypen.

Vad behövs för att skapa ett sådant spel?

– Det behövs egentligen inte så mycket, det viktigaste är att brainstorma och skriva ner allt på ett papper och sedan klippa ut det. Det är en bra början att jobba utifrån och man får acceptera att det kommer att bli fel.

Hur kom det sig att du är med på konventet?

– Jag frågade de ansvariga nu när jag fått fram en ordentlig prototyp och de har anordnat en plats åt mig där.

Vad har du för förväntningar?

– Det inte är ett färdigt spel utan i utvecklingsstadiet, så hoppas jag på att få feedback och testa det bara för kul. Jag vet också att det kommer ner några från universitetet som går gamedesign.

Varför har du valt att plugga på teknikprogrammet?

– Jag har sedan ungefär ett halvår sedan byggt lite spel och så, så det var självklart för mig att välja den linjen eftersom man har speldesign varje vecka här.

Att plugga speldesign är en möjlighet som ges till elever på Teknikprogrammet med inriktning informations- och medieteknik. Tillsammans med elever från det estetiska programmet (bild och formgivning) utvecklar de nya spel. Speldesignprojektet förbereder dig för vidare studier inom spelutveckling, och ger dig erfarenheter i produktionsutveckling, design, och interaktiv media.

Foto och intervju: Nora Grönhammar och Ellen Nypelius.

Plugga på teknikprogrammet

Om du är intresserad av datorer och teknikutveckling passar teknikprogrammet dig. Du får lära dig om hur tekniken produceras, utvecklas, används och påverkar oss människor och samhället, men även miljön.

Läs mer om våra inriktningar här.