En del gör det hela tiden. Lyckas sälja till varje kund. Har de en medfödd förmåga? Eller har de lärt sig ett vinnande beteende? Eleverna på Hantverksprogrammet frisör fick besök av en säljexpert i förra veckan som menar att sälja är något man kan lära sig – om man helt enkelt slutar se det som försäljning.

– Det vanliga scenariot på en salong är att frisören klipper håret, pratar om hunden och har trevligt och sedan ska man gå och ta betalt och sälja en produkt. Man misslyckas varje gång för att det inte blir naturligt liksom, säger Anders Schönemann.

Anders Schönemann blev färdigutbildad frisör 1977 och har sedan dess jobbat med olika roller i branschen. För 21 år sedan flyttade han till Schwartzkopfs kundvårdsavdelning i Stockholm för att utbilda frisörer. Tillsammans med kollegorna arrangerar de cirka 300 utbildningar om året och nu i oktober kom han själv till ön och träffade eleverna på Gutegymnasiet.

Istället för att lägga kraft på en enskild företeelse, ett säljtillfälle, menar Anders att det handlar om att skapa en trevlig upplevelse och ge rätt information.

– För mig är service och försäljning samma sak. Ger du god service och kan tala om vad kunden kan behöva för att bli snygg i håret. Då handlar man. Så det handlar mer om service än om försäljning.

– Och all service kan man ta betalt för. Fick du en kopp kaffe? Är det rent och snyggt i salongen? Är personalen fräsch och med rena kläder? Ger de snabb kontakt? Snabb ögonkontakt? Får du en bra konsultation? Hur är doften i lokalen? Hade de rena handdukar? Allt, allt, allt. Föningen, färgningen, klippningen. Och ju bättre alla de här enheterna fungerar desto bättre pris kan du ta, det är så det fungerar. Det är en sån enkel ekvation.

För att kunna ge bra råd måste man lära sig att lyssna på människor. Att se kundens behov, se signaler och ställa rätt frågor. Utan förståelse så är det ingen idé, menar Anders. Och detta är något som man kan lära sig.

– Man måste hitta en spelförståelse. Roger Rönnberg från Frölunda säger alltid, ”det gäller ju att träna in goda vanor”. Det är det de handlar om. Jag brukar säga det att service är inget annat än god uppfostran.

Josefin Andersen, Ebba Hederstedt och Ninni Ahlsten i HVF16 (på bilden) var tre av eleverna som var med på den fyra timmar långa föreläsningen.

– Han gav bra tips på hur man ska göra om man har en har en dålig dag, säger Ebba.

– Han förklarade saker bra. Så att man inte blir en jobbig säljare, utan en bra. Och hans sätt att sälja handlade mer om att berätta om vad produkten gör, och hur den fungerar, säger Josefin.